Ieteikumi veselīgam un kvalitatīvam miegam

bezmiegsVeselīgi gulēšanas ieradumi var uzlabot dzīves kvalitāti. To ievērošanu ikdienā mēdz dēvēt arī par labu miega higiēnu. Kā to veicināt laikā, kad aptuveni trešdaļa pieaugušo saskaras ar gulēšanas traucējumiem? Pastāv daži praktiski padomi, kas var palīdzēt brīžos, kad šķiet, ka gan dzīves, gan miega kvalitāte vairs nav gluži tāda, kā mēs to vēlētos.

Vispirms padomāt par iemesliem

Laiks, ko pavadām miegā, ietekmē to, kā jutīsimies nākamajā dienā. Gluži tāpat arī dienā piedzīvotajam ir ietekme uz miega kvalitāti un spēju vakarā aizmigt. Iespējams, stāvoklis, kad nevaram vakarā aizmigt, radies, jo neesam ievērojuši kādu no miega higiēnas principiem dienas laikā. Dažas no lietām, ar ko mēdzam grēkotir pārāk ilgas snaudas, pārāk liels kofeīna, nikotīna un alkohola patēriņš, fizisku aktivitāšu trūkums vai relaksējošas vakara rutīnas neievērošana. Tāpat aizmigt var traucēt situācija, kad gultu pārvēršam par savu darba vidi vai ēdamistabu. Šādā veidā tā mūsu apziņā mazāk sāk saistīties ar miegu, un vakarā var rasties grūtības aizmigt.

Dabiski palīgi cīņā ar bezmiegu

Ja bezmiegs vai miega traucējumi ir atkārtoti un ilgstoši un turpinās par spīti veselīga miega higiēnas ievērošanai, der konsultēties ar ārstu vai farmaceitu. Miega traucējumus nevajadzētu uzskatīt par slimību, un miega zāles noteikti nebūs pirmais līdzeklis, pie kura ķerties. Vispirms vērts pārlūkot tautas metodes un izmēģināt nomierinošas tējas vai citus dabiskus preparātus.

Jāguļ pietiekami

Mūsdienu attīstīto valstu iedzīvotāju vidū arvien nopietnāka kļūst nepietiekama miega problēma. Lai arī reālajā dzīvē katrs ir izjutis, cik lielu pozitīvu ietekmi uz pašsajūtu atstāj astoņu līdz deviņu stundu miegs, mēs joprojām cenšamies sev iegalvot, ka pietiks arī ar sešām vai septiņām stundām. Lai arī katra cilvēka ķermenis ir individuāls, ir zinātniski pierādīts, ka nepietiekams miegs pazemina imunitāti un samazina kognitīvās spējas. Līdz ar to, kad esam neizgulējušies, darbi prasa ilgāku laiku un piepūli, tādēļ nereti paliekam augšā ilgāk, un tā veidojas kas līdzīgs vāveres ritenim, kurā nekad nejūtamies īsti enerģiski.

Miegā cilvēks pavada aptuveni trešdaļu savas dzīves, un ir vērts rūpēties, lai šajā laikā smadzenes un ķermenis tiešām spētu atpūsties un sagatavoties jaunai dienai. Varētu šķist, ka gulēšana tāda laika nosišana vien ir, tomēr patiesībā tās ir rūpes par sevi un savu pašsajūtu.